Černobyl

29.07.2019 16:01

NEJVĚTŠÍM SERIÁLOVÝM HITEM JARNÍ SEZÓNY SE PŘEKVAPIVĚ NESTALA POSLEDNÍ SÉRIE HRY O TRŮNY, ALE PĚTIDÍLNÁ MINISÉRIE REKONSTRUUJÍCÍ NECHVALNĚ PROSLULOU HAVÁRII JISTÉ JADERNÉ ELEKTRÁRNY A UDÁLOSTI, KTERÉ PO TRAGÉDII NÁSLEDOVALY.

V brzkých ranních hodinách 26. dubna 1986, Nedaleko od města Připjat na severu Ukrajiny, se stalo něco hodně zlého s černobylskou jadernou elektrárnou. V důsledku konstrukční nedůslednosti a paralelního selhání techniky a lidského faktoru a neschopnosti zastavit vyvolaný dominový efekt se věci vymkly kontrole a jeden z reaktorů explodoval.

Celou oblast okamžitě zamořila radioaktivita. Se stejnou rychlostí se vedení elektrárny a členové vlády i strany pustili do snahy celou záležitost ututlat, případně alespoň bagatelizovat rozsah neštěstí a jeho možné důsledky.

Na místech vzdálených stovky kilometrů od Černobylu mezitím vědci naměřili varovně vysokou koncentraci radioaktivity. Jejímu šíření se podařilo zamezit až po více než týdnu. Do té doby vítr šířil toxické látky po celém Sovětském svazu a východní Evropě. Počet obětí neštěstí se k dnešnímu dnu odhaduje na 93 tisíc.

Sovětský svaz oficiálně uznal 31 mrtvých. Černobyl zkrátka naplnil jeden z nejhorších možných scénářů toho, k čemu může při poruše jaderného zařízení dojít. Pětihodinová minisérie Craiga Mazina důkladně rozkrývá, co všechno se pokazilo.

Pohlcující první epizoda začíná samotnou havárií, zachycenou z perspektivy obyčejného člověka. Tu série následně prokládá hlediskem výše postavených úředníků, kteří se ale tváří v tvář průseru podobného rozsahu zdají být podobně bezradní. Jednou z ústředních postav dramatu je Ludmila Ignatenko, manželka místního hasiče, která se po výbuchu zoufale snaží zjistit, co se stalo jejímu muži.

Velkou pozornost scenárista Craig Mazin a režisér Johan Renck věnují také Legasovovi, vědci, který je na místo činu povolán generálním tajemníkem Michailem Corbačovem, aby vedl vyšetřování společně se zástupcem strany Borisem Ščerbinou.

Sledujeme také jadernou fyzičku Ulanu Khomyuk, která si jako jedna z mála hned od začátku uvědomuje závažnost situace a marně se zodpovědné osoby snaží přesvědčit, aby okamžitě učinily nezbytná opatření. Opomenuti nebyli ani zaměstnanci elektrárny, nemocniční personál, vojáci nebo dělníci najatí na smrtelně nebezpečné odklízení pozůstatků havárie.

Černobyl má sice velmi konvenční narativní strukturu, nesděluje nic nového a chvílemi se až příliš jednostranně vyžívá v utrpení postav, ale s fakty pracuje v mezích dramatického vyprávění velmi poctivě, bez zjednodušení, jakými se americký pohled na východní část světa obvykle vyznačuje. Velká síla minisérie spočívá v takřka dokumentaristických detailech znásobujících autenticitu jednotlivých situací (rušit může akorát angličtina, kterou všechny postavy mluví). Popisnost je přitom vyvažována lidskými dramaty a atmosférickými výjevy jako z postapokalyptického hororu, kdy na sebe jen necháváme působit obrazy zkázy.

Autorům však nejde jen o co nejpečlivější rekonstrukci jedné konkrétní události. Daří se jim zároveň rozkrýt mechanismus zastírání pravdy a urputného udržování moci stojící na stále více vratkých pilířích. Právě tento otřes mohl uspíšit destabilizaci a rozpad Sovětského svazu. Doufejme, že k restartu systému, který řídí naše životy dnes, nebude potřeba podobně radikálního zásahu.

CHERNOBYL USA, Velká Británie, 2019,

Zdroj: Cinema, 22.7.2019